Onderzoek

Kanters Zorg Advies draagt graag haar steentje bij aan het onderzoeken van nieuwe activiteiten en het benutten van interessante kansen

Marktonderzoek

Kanters Zorg Advies stemt het marktonderzoek specifiek af op uw behoefte met behulp van beproefde methodieken. Wij voeren marktonderzoek uit, variërend van vestigingsplaatsonderzoek of ‘mystery guests/calls’ tot consumentengedrag en –behoefte. Speciaal voor zorgorganisaties hebben wij een specifieke methodiek ontwikkeld op basis van het ‘bottum-up’ principe, waardoor het markt- en omzetpotentieel met een grote mate van nauwkeurigheid wordt bepaald

De ‘core business’ van zorggerelateerde organisatie bestaat uit het bieden van zorgoplossingen aan patiënten en cliënten met gezondheidsproblemen. De organisatie en alle werkzaamheden die worden verricht staan ten dienste van de patiënten en cliënten. Het aanbod en de prijsstelling zijn bepalend voor het succes.

Steeds meer organisaties hebben te kampen met lagere inkomsten, een teruglopend rendement en men weet vaak niet de exacte oorzaak te achterhalen of effectieve oplossingen te realiseren.

Vaak worden inkomsten geremd omdat op piekmomenten de capaciteit onvoldoende is afgestemd op de drukte of onvoldoende medewerkers zijn ingepland. Aan de andere kant kunnen in rustiger tijden personeelskosten worden beperkt door het hanteren van een slimmere planningsmethodiek.

Om de zwakke plekken in de organisatie op te sporen en om gericht te blijven bouwen aan een effectieve, efficiënte en vooral klantgerichte organisatie heeft Kanters Zorg Advies de ‘bedrijfsdoorlichting’ ontwikkeld. In overleg met de opdrachtgever worden één of meerdere onderdelen van de organisatie doorgelicht, waarbij aandacht wordt besteed aan ‘fundamentals’ als uw missie en doelstellingen, uw zorgprocessen, uw marketing- & promotieaanpak, omzet- en kostenposten en de financiële performance van uw organisatie.

Na de doorlichting wordt een rapportage opgesteld waarin concrete en pragmatische aanbevelingen voor verbeteringen worden gedaan. Deze worden tijdens een bespreking uitgebreid toegelicht.

Vervolgens heeft u bij het benutten van de verbetermogelijkheden de keus of u de aanbevelingen zelf wilt uitvoeren of daarbij gebruik wilt maken van de expertise van Kanters Zorg Advies.

Onze expertise zetten wij graag in om u op de volgende gebieden te ondersteunen:

  • Omzetstimulering en verkooptraining
  • Zorgaanbod en prijsbeleid
  • Cost control
  • Inkoop en logistiek
  • Werkmethodieken en zorgprocessen
  • Personeelsplanning en productiviteitsbevordering

Specifiek voor facilitaire activiteiten bieden wij samen met een aantal gerenommeerde partners een aantrekkelijke en uitgebreide bedrijfsdoorlichting van facilitaire organisatie-onderdelen aan. Hierbij wordt op basis van een intensieve doorlichting van één week een concreet verbeterplan opgesteld op het gebied van gastvrijheid en klanttevredenheid, foodservice, inkoop, huisvesting (waaronder ook schoonmaak, receptie en beveiliging), energie en afval. In een uitgebalanceerd traject wordt na de doorlichting stapsgewijs rendement, kwaliteitsniveau en onderscheidend vermogen gerealiseerd.

Om het traject betaalbaar te houden, worden subsidies aangevraagd die de advieskosten grotendeels dekken.

Haalbaarheidsstudies

Ondernemers en bedrijven zitten boordevol ideeën en zien vaak interessante kansen om nieuwe activiteiten te ontwikkelen. Door het enthousiasme overschat men vaak de omzet en de winstgevendheid. Niet zelden wordt toegerekend naar een omzet of bedrijfsresultaat om de investering te laten passen binnen de gestelde normen. Daardoor is het enthousiasme helaas van korte duur en is men niet alleen een illusie armer!

Kanters Zorg Advies draagt graag haar steentje bij aan het bedenken van nieuwe activiteiten en het benutten van interessante kansen, maar neemt ook haar verantwoordelijkheid door de plannen kritisch en zorgvuldig door te rekenen naar de verwachte winstgevendheid. Zorginstellingen streven naar kostendekkende zorgoplossingen, maar maken ook winst om vermogen op te bouwen om risico’s af te dekken. Financieel gezonde zorgverlening is uw ‘core business’ en uw activiteiten zijn het middel om dit doel te behalen.

Veelal is marktonderzoek de basis voor het bepalen van de verwachte patiënten, cliënten of bezoekersaantallen. In combinatie met de gemiddelde besteding wordt het omzetpotentieel bepaald. Wij werken met optimistische en pessimistische scenario’s waardoor de bandbreedte in kaart wordt gebracht; de derde en tussenliggende variant noemen wij het realistische scenario.

Alle varianten rekenen wij door in een exploitatieprognose voor 5 of 10 jaar volgens de opbouw van de winst- en verliesrekening. In een ‘discounted cashflow’- model (DCF) berekenen wij het rendement op het geïnvesteerde vermogen (IRR – internal rate of return), de terugverdientijd van de investering, de netto contante waarde en de ontwikkeling van de cashflow. Afhankelijk van uw bedrijfssituatie kunnen wij de financiële resultaten van de nieuwe plannen afzetten tegen de huidige werkwijze, waardoor u een helder beeld krijgt van de financiële impact van de voorgenomen plannen.