Onderzoek
Kanters Zorg Advies draagt graag haar steentje bij aan het onderzoeken van nieuwe activiteiten en het benutten van interessante kansen
Marktonderzoek
Kanters Zorg Advies stemt het marktonderzoek specifiek af op uw behoefte met behulp van beproefde methodieken. Wij voeren marktonderzoek uit, variërend van vestigingsplaatsonderzoek of ‘mystery guests/calls’ tot consumentengedrag en –behoefte. Speciaal voor zorgorganisaties hebben wij een specifieke methodiek ontwikkeld op basis van het ‘bottum-up’ principe, waardoor het markt- en omzetpotentieel met een grote mate van nauwkeurigheid wordt bepaald
Haalbaarheidsstudies
Ondernemers en bedrijven zitten boordevol ideeën en zien vaak interessante kansen om nieuwe activiteiten te ontwikkelen. Door het enthousiasme overschat men vaak de omzet en de winstgevendheid. Niet zelden wordt toegerekend naar een omzet of bedrijfsresultaat om de investering te laten passen binnen de gestelde normen. Daardoor is het enthousiasme helaas van korte duur en is men niet alleen een illusie armer!
Kanters Zorg Advies draagt graag haar steentje bij aan het bedenken van nieuwe activiteiten en het benutten van interessante kansen, maar neemt ook haar verantwoordelijkheid door de plannen kritisch en zorgvuldig door te rekenen naar de verwachte winstgevendheid. Zorginstellingen streven naar kostendekkende zorgoplossingen, maar maken ook winst om vermogen op te bouwen om risico’s af te dekken. Financieel gezonde zorgverlening is uw ‘core business’ en uw activiteiten zijn het middel om dit doel te behalen.
Veelal is marktonderzoek de basis voor het bepalen van de verwachte patiënten, cliënten of bezoekersaantallen. In combinatie met de gemiddelde besteding wordt het omzetpotentieel bepaald. Wij werken met optimistische en pessimistische scenario’s waardoor de bandbreedte in kaart wordt gebracht; de derde en tussenliggende variant noemen wij het realistische scenario.
Alle varianten rekenen wij door in een exploitatieprognose voor 5 of 10 jaar volgens de opbouw van de winst- en verliesrekening. In een ‘discounted cashflow’- model (DCF) berekenen wij het rendement op het geïnvesteerde vermogen (IRR – internal rate of return), de terugverdientijd van de investering, de netto contante waarde en de ontwikkeling van de cashflow. Afhankelijk van uw bedrijfssituatie kunnen wij de financiële resultaten van de nieuwe plannen afzetten tegen de huidige werkwijze, waardoor u een helder beeld krijgt van de financiële impact van de voorgenomen plannen.
Doorlichting
De ‘core business’ van zorggerelateerde organisatie bestaat uit het bieden van zorgoplossingen aan patiënten en cliënten met gezondheidsproblemen. De organisatie en alle werkzaamheden die worden verricht staan ten dienste van de patiënten en cliënten. Het aanbod en de prijsstelling zijn bepalend voor het succes.
Steeds meer organisaties hebben te kampen met lagere inkomsten, een teruglopend rendement en men weet vaak niet de exacte oorzaak te achterhalen of effectieve oplossingen te realiseren. Vaak worden inkomsten geremd omdat op piekmomenten de capaciteit onvoldoende is afgestemd op de drukte of onvoldoende medewerkers zijn ingepland. Aan de andere kant kunnen in rustiger tijden personeelskosten worden beperkt door het hanteren van een slimmere planningsmethodiek.
Om de zwakke plekken in de organisatie op te sporen en om gericht te blijven bouwen aan een effectieve, efficiënte en vooral klantgerichte organisatie heeft Kanters Zorg Advies de ‘bedrijfsdoorlichting’ ontwikkeld. In overleg met de opdrachtgever worden één of meerdere onderdelen van de organisatie doorgelicht, waarbij aandacht wordt besteed aan